Nachádzate sa tu

Kedy biddovať ručne a kedy využiť biddingový automat

Ručné úpravy jednotlivých položiek sú obvykle veľmi časovo náročné a čím viac položiek je, tým viac úsilia to vyžaduje. Nezáleží na tom, či meníte produktom kategórie, nahrávate fotografie novým ponukám alebo revidujete cenu za preklik na Heureke. Každá možnosť automatizácie sa počíta a väčšinou má aj ďalšie benefity, ako len úsporu času, ktorý následne môžete venovať kreatívnym a strategickým činnostiam.

Bidding = nastavenie ceny za preklik

Jednoducho povedané, bidding je nastavenie ceny za preklik. Systém platby funguje aukčným modelom. To znamená, že nastavíte 30 centov, ale Heureka odčíta z kreditu za preklik napríklad iba 15 centov. Viac nebolo potrebné. Záleží na tom, ako má nastavenú cenu za preklik aj vaša konkurencia.

V odkaze sa dozviete, ako funguje zoradenie produktov a PPC systém na Heureke.

Cenu za preklik je možné nastaviť niekoľkými spôsobmi –⁠ ručne alebo pomocou nástrojov k tomu určených, tzv. biddingových automatov. Akú variantu zvolíte je na vás. Nižšie si obidva spôsoby a ich možnosti predstavíme.

Manuálne nastavenie cien za preklik

Možností ručného nastavenia cien za preklik je viac.

Nastavenie v administrácii Heureky

Heureka priamo vo svojej administrácii umožňuje nastaviť ceny za preklik na úrovni:

  • kategórií produktov,
  • jednotlivých produktov –⁠ toto nastavenie má prednosť pred nastavením ceny pre kategóriu.

Výhodou nastavenia v administrácii je, že nemusíte riešiť situáciu na strane e-shopu. Nevýhodou je, že musíte riešiť položku po položke a nemáte k nej žiadny ďalší kontext. Neviete, či je zrovna skladom, koľko a akí konkurenti sú na produktovej karte a pod. Ak sa rozhodnete nastavenie meniť, napríklad pri zvýšenej nákladovosti inzercie, musíte položky jednotlivo dohľadávať. Novo naskladnené produkty je nutné opäť ručne nastaviť. To všetko stojí kopu času. Obzvlášť, ak spravujete viac než jednotky produktov.

Ukážka nastavenie ceny za preklik na úrovni kategórií v administrácii Heureky.
Ukážka nastavenie ceny za preklik na úrovni kategórií v administrácii Heureky.

Manuálne nastavenie cien za preklik v e-shope

Jednotlivé e-shopové riešenia umožňujú biddovať na úrovni kategórií alebo produktov. Výhodou je, že riešite všetko na jednom mieste. Na druhú stranu, nepoznáte kontext ostatných ponúk. Často sa toto nastavenie nachádza v pokročilých funkciách administrácie, a tak sa k nemu dostanete na X kliknutí. To pri väčšom objeme produktov zdržuje.

 

Nastavenie biddingu pomocou Mergada

Mergado umožňuje meniť nastavenie na úrovni jednotlivých produktov. Ale hlavne, umožňuje hromadné nastavenie, na základe rôznych podmienok. Napríklad umožní zvýšiť cenu za preklik iba produktom, ktoré sú skladom a od konkrétneho výrobcu z kategórie fotoaparáty.

Mergado nezahrňujem medzi biddingové automaty, pretože nastavenie ceny za preklik je iba jedna úzka časť jeho využitia. Na druhú stranu, nemá niektoré funkcie, ktoré biddingové automaty štandardne majú. Napríklad možnosť zvoliť, akú pozíciu chcete s ponukami obsadiť. Každopádne, veľmi doporučujem v prípade, že sa rozhodnete nevyužívať priamo biddovacie automaty.

Automatický bidding prostredníctvom biddingových automatov

Biddingové automaty riešia všetky vyššie zmienené problémy. Umožnia napríklad nastaviť rôznym produktovým segmentom rozpočet, nákladovosť (PNO) a ďalšie parametre, ktoré namiesto vás strážia a optimalizujú. Často ponúkajú aj ďalšie funkcie s presahom mimo bidding, ktoré v rámci inzercie využijete.

Napríklad Bidding Fox vám poskytne diagnostiku inzercie, prehľad konkurencie a ďalšie zaujímavé funkcie.

Nastavenie biddingového automatu

Pri nastavovaní musíte automatu povedať, čo od neho očakávate:

  • aký sortiment má propagovať na základe podmienok, ktoré sa následne vzťahujú aj na nové produkty vo feede,
  • môžete zvoliť konkrétne pozície v boxe doporučených obchodov (to u manuálneho prístupu nie je možné),
  • aká je maximálna cena za preklik,
  • obmedziť produkty podľa dostupnosti. Nemá zmysel nastavovať vysokú cenu za preklik produktom, ktoré nemáte na sklade a konkurencia ano,
  • nastavíte, aké PNO si pre tento sortiment môžete dovoliť. Pri prekročení hranice nástroj automaticky produkty skryje, alebo im nastaví cenu za preklik na úrovni minima kategórie, aby sa náklady nezvyšovali. Po čase ich opäť vyskúša inzerovať v plnej sile.

Toto sú najzákladnejšie nastavenia, ktoré sa u väčšiny automatov zhodujú. Následne už záleží od možností jednotlivých nástrojov.

Ukážka nastavenia stratégie v nástroji Bidding Fox.
Ukážka nastavenia stratégie v nástroji Bidding Fox.

Ciele inzercie

Na základe podmienok riadi nástroj inzerciu tak, aby vám priniesla čo najlepšie výsledky podľa zadaných kritérií. Preto je dobré si stanoviť, aký je váš cieľ a podľa toho automat nastaviť. Chcete:

  • zvýšiť obrat,
  • vypredať produkty na konci sezóny,
  • ušetriť náklady
  • a podobne?

Pre každý cieľ sa bude automat chovať inak. V jednom prípade môže nastavovať vyššie ceny za preklik, v ďalšom púšťa do inzercie iba malé množstvo produktov. A inokedy nebude príliš riešiť nákladovosť, pretože vašim cieľom je predať čo najviac kusov.

Ako to, že automaty tak dobre fungujú? Je to tým, že zvládajú kontrolovať a kombinovať informácie viackrát denne z rôznych zdrojov, ako sú:

  • Google Analytics,
  • Heureka reporty,
  • aktuálny stav v produktovom detaile (naprieč všetkými produktami),
  • informácie z XML feedu e-shopu,
  • a ďalšie.
Skôr, ako začnete s automatmi, prejdite si všetky zdroje týkajúce sa merania objednávok, posielania či neposielania DPH atď. Čím presnejšie meriate, tým lepšie. Nástroje pracujú podľa toho, aké dáta a zadanie im poskytujete. Ak im dodáte dáta o obrate bez DPH, ale budete im tvrdiť, že sú to dáta s DPH, bude vám zrazu niekde „lietať“ 20 %. A súčasne budete chcieť od nástroja strážiť výšku PNO na úrovni 8 %. Pre kontrolu vám môže poslúžiť tento checklist.

 

Z toho všetkého následne vypočíta ďalší krok. Ak nie je ponuka na vybranej pozícii, zvýši cenu za preklik. Je vaša ponuka na prvej pozícii, ale vy chcete byť na tretej? Zníži cenu za preklik. Preklikáva sa nejaký produkt, ale predaje nie sú adekvátne? Nástroj ho utlmí, aby bola inzercia rentabilná podľa nastavených parametrov. Nie je v ľudských silách všetky tieto úkony niekoľkokrát denne riešiť. A už vôbec nie v prípade desiatok či stoviek produktov.

 

Automatom to však nerobí žiadny problém. Vďaka tomu môžete propagovať / biddovať oveľa väčší počet produktov, než s ručným biddingom. Záleží na veľkosti inzercie. Sú e-shopy, ktorým nástroje ušetria sedem hodín za týždeň, čo môžeme považovať za jeden pracovný deň.

Namiesto toho, aby ste kontrolovali jednotlivé produkty, môžete úsilie a čas venovať napríklad párovaniu ďalších produktov a rozširovať základňu produktov. Tie môžete následne biddovať, vďaka tomu budú viditeľnejšie a prinesú viac objednávok.

Biddingový automat Bidding Fox toho dokážu oveľa viac

Spolu s nastavením cien za preklik vám automat pomôže s poznaním stavu inzercie. Vďaka tomu, že má prehľad o všetkých produktoch a zdrojoch, ponúkne vám informácie a vizualizácie, ktoré by vám pri bežnej operatíve mohli uniknúť. Dozviete sa, ktoré produkty sa nedarí dostať do biddingu, pretože nastavená maximálna cena za preklik nestačí. Alebo naopak, kde už náklady presiahli nastavenú medzu a produkty museli byť obmedzené.


V odkaze sa dozviete, čo všetko dokáže Bidding Fox.

Diagnostika biddovaných produktov v nástroji Bidding Fox.
Diagnostika biddovaných produktov v nástroji Bidding Fox.
Prehľad konkurencie v aplikácii Bidding Fox.
Prehľad konkurencie v aplikácii Bidding Fox.

Čo ďalej?

Dajte si dohromady činnosti, ktoré momentálne s biddingom riešite a ujasnite si očakávania od inzercie. Vyberte si automat, ktorý sa vám najviac hodí. Môžete ich postupne vyskúšať viac, aby ste zistili, ktorý vám vyhovuje.

Zamyslite sa, či chcete nástroj používať sami, alebo chcete zveriť inzerciu do rúk tretej strane. Ďalší rozdiel býva v modele platby. Niektoré nástroje sú platené fixne, bez ohľadu na počet biddovaných položiek. Iné si účtujú cenu podľa počtu položiek, alebo za prípadnú správu inzercie.


V prípade, že máte desiatky produktov či viac, ktoré chcete biddovať, odporúčam siahnuť po automatickom biddingu. Nielenže za vás bude kontrolovať inzerciu, ale získate aj prehľad o konkurencii a ďalších parametroch inzercie. Ak budete potrebovať poradiť, neváhajte sa na mňa obrátiť, prípadne navštívte naše bezplatné školenia.

Pridať nový komentár

Zo života biddingového automatu

Marketing Miner končí s porovnávačmi tovaru. S potrebnými dátami vám pomôžu líšky
Nástroj Marketing Miner informoval, že od 1. januára 2021 ukončuje podporu a vývoj produktových minerov. Pýtate sa, čo bude s vašimi dátami a štatistikami z porovnávačov? Nemajte strach, líšky sa o ne postarajú.
Predvianočné vylepšenie inzercie
Vianoce sa blížia a zákazníci začínajú objednávať, ako na bežiacom páse. My vám predstavujeme tipy, ktoré nevyžadujú veľký zásah do e-shopu a stíhate ich svojpomocne aplikovať ešte v predvianočnej sezóne. Ako vylepšíte svoju inzerciu?
Automatický alebo ručný bidding
Ručné úpravy jednotlivých položiek sú obvykle veľmi časovo náročné a čím viac položiek je, tým viac úsilia to vyžaduje. Nezáleží na tom, či meníte produktom kategórie, nahrávate fotografie novým ponukám alebo revidujete cenu za preklik na Heureke. Každá možnosť automatizácie sa počíta a väčšinou má aj ďalšie benefity, ako len úsporu času, ktorý následne môžete venovať kreatívnym a strategickým činnostiam.

Prihláste sa k odberu noviniek

Neutečú vám tie najzásadnejšie novinky z aplikácie Bidding Fox, prípadové štúdie a tipy na články z odboru vyhľadávačov tovaru.